Selectează o Pagină

Ziua Protecției Civile

 

 

 

 

Protectia Civila la Ceas Aniversar


Pe data de 28 februarie se implinesc 77 de ani de la aparitia protectiei civile. A aparut la inceput sub denumirea de „APARARE PASIVA”, prin publicarea in Monitorul Oficial nr. 69 din 23 martie 1933 a „Regulamentului apararii pasive contra atacurilor aeriene”, aprobat prin inaltul Decret Regal nr. 468 din 28 februarie 1930.
Agravarea situatiei internationale a determinat o asidua preocupare a structurilor create pentru a institui masuri eficiente care sa permita limitarea si inlaturarea efectelor atacului din aer. in anul 1939 s-au infiintat centre de instructie de aparare pasiva la Ministerele Aerului si Marinei, Lucrarilor Publice si Comunicatiilor, Educatiei Nationale, Sanatatii si Asistentei Sociale, Cailor Ferate, precum si la fiecare judet, municipiu si oras.
Pe timpul celui de-al doilea razboi mondial s-au infiintat unitati speciale de aparare pasiva cu urmatoarele misiuni: inlaturarea munitiei neexplodate, stingerea incendiilor, inlaturarea daramaturilor, ridicarea de tabere pentru evacuati si sinistrati si adapostirea diferitelor materiale.
Dupa 1945, conceptia realizarii masurilor de protectie a populatiei si sistemul structurilor organizatorice au fost influentate de catre structurile  existente din cadrul U.R.S.S. Elementul de baza care se avea in vedere era legat de „iminentul pericol” al folosirii de catre inamic a armelor de nimicire in masa, in mod deosebit al armei nucleare.
In iarna anului 1951 se infiinteaza Centrul de Instructie al Apararii Pasive, care avea menirea de a pregati si perfectiona cadrele si personalul civil pentru diferite functii si specialitati.
La inceputul anului 1952, s-a infiintat „APARAREA LOCALA ANTIAERIANA” in subordinea Ministerului de Interne. Organizarea apararii locale antiaeriene se caracteriza prin existenta statelor majore de aparare locala antiaeriana la nivelul regiunilor, ca unitati administrative, in raioane si orase mari. S-au constituit state majore si servicii de specialitate, in localitati si intreprinderi – sanitare, antichimice, transmisiuni – alarmare, pentru inlaturarea daramaturilor, de paza si ordine, veterinare, de camuflarea luminilor si mascare, de protectie si adapostire, de pompieri.
In urma reorganizarii administrativ teritoriale, in anul 1968, unitatile si formatiunile de Aparare Locala Antiaeriana intra in subordinea Ministerului Apararii Nationale. in acest sistem se pregateste prima promotie de ofiteri in cadrul Academiei de inalte Studii Militare.
Cutremurul din 4 martie 1977 pune la grea incercare armata si, in cadrul acesteia, apararea locala antiaeriana. Actionand zi si noapte pentru salvarea de vieti omenesti, inlaturarea avariilor si a distrugerilor, Apararea Locala Antiaeriana a trecut un examen foarte greu.
Ca urmare a acestui dezastru, in anul 1978, denumirea de Aparare Locala Antiaeriana se modifica in „APARARE CIVILA” iar prin Decretul nr. 140 din 1978 privind organizarea activitatii pentru prevenirea, limitarea si inlaturarea urmarilor calamitatilor naturale, incendiilor  sau catastrofelor de mari proportii, se extind atributiunile sistemului. Se intocmesc planuri de interventie si protectie in astfel de situatii si se trece la pregatirea formatiunilor si populatiei.
Legea nr. 2 din 1978 privind Apararea Civila in Romania arata ca aceasta este parte componenta a sistemului national de aparare si trebuie sa asigure pregatirea populatiei, teritoriului si economiei pentru desfasurarea normala a activitatilor economice si sociale, precum si pentru protectia cetatenilor si bunurilor materiale de orice natura, in timp de razboi sau in situatii speciale. Legea evidentiaza misiunile ce revin apararii civile. Se constituie state majore si comisii de specialitate, precum si formatii de aparare civila. Sunt stabilite formele si metodele de pregatire a populatiei si formatiunilor de aparare civila. Cele mai importante forme de pregatire sunt : aplicatiile si exercitiile de aparare civila cu unitatile economice, localitatile, judetele sau grupuri de judete, exercitiile de alarmare publica.
Unitatile si formatiunile de aparare civila au participat in timpul revolutiei din decembrie 1989 la asigurarea pazei si apararii unor obiective economice, mentinerea in stare operativa a punctelor de comanda, a mijloacelor de alarmare, cercetare – observare precum de protectie antichimica.
Revolutia din decembrie 1989 a creat conditii pentru perfectionarea activitatilor de protectie civila. Romania a ratificat prin Decretul nr. 224 din 11 mai 1990, Protocoalele aditionale I si II la Conventiile de la Geneva din 12 august 1949 privind protectia victimelor conflictelor armate, iar in perioada urmatoare au fost incheiate o serie de protocoale  sau acorduri de cooperare.
In continua perfectionare si modernizare, „PROTECŢIA CIVILA”, termen nou ce a fost preluat oficial din iunie 1995, constituie o componenta importanta de forte de protectie destinate ducerii, alaturi de celelalte forte, a actiunilor de aparare a tarii.in conformitate cu Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 179 din 2000, Comandamentul Protectiei Civile si structurile subordonate au trecut la Ministerul de Interne, incepand cu 01.01.2001.
Daca la inceputul existentei sale, protectia civila indeplinea misiuni exclusiv in caz de conflict armat, in prezent acestea privesc, printre altele : prevenirea populatiei prin instiintare si alarmare in cazul producerii unor dezastre; acordarea ajutorului si ocrotirea populatiei in situatii de dezastre, pericol aerian sau caderi de obiecte cosmice; asigurarea protectiei valorilor culturale si de patrimoniu, a bunurilor materiale prin adapostire si evacuare; asanarea teritoriului de munitia ramasa neexplodata si neutralizarea acestora.
Incepand cu data de 15.12.2004 Protectia Civila este parte componenta in cadrul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si structurile subordonate acestuia, prin unirea structurilor de Pompieri si Protectie Civila la nivel national si local.

Serviciul protectie civila face parte din Inspectia de Prevenire. Are ca principale misiuni:

1. Verificarea modului de realizare a masurilor de prevenire la nivelul localitatilor, institutiilor publice       si operatorilor economici:

  • identificarea si evaluarea riscurilor specifice;
  • constituirea structurilor pentru situatii de urgenta;
  • stabilirea atributiunilor si intocmirea documentelor specifice fiecarei structuri pentru situatie de urgenta, in parte; dimensionarea SVSU/SPSU pentru interventie;
  • dotarea cu mijloace si echipamente specifice de interventie
  • pregatirea structurilor pentru interventie operativa.

2. Verificarea modului de realizare a masurilor de protectie la nivelul localitatilor, institutiilor publice si operatorilor economici:
3. Verificarea viabilitatii planurilor privind instiintarea-alarmarea, evacuare in situatii de urgenta si conflict armat- verificarea viabilitatii planurilor specifice obiectivelor cu risc major; 3.  Verificarea modului de realizare a informarii populatiei privind cunoasterea regulilor de comportare in functie de riscurile identificate in zona respectiva;
4. Mentinerea si dezvoltarea relatiilor de cooperare cu institutii, operatori economici si ONG-uri cu atributii in managementul situatiilor de urgenta

Cea de-a 77-a aniversare a PROTECŢIEI CIVILE gaseste personalul intr-o structura dinamica, integrata, activa pentru principalul beneficiar – cetateanul tarii.

Program audienţe

Inspector șef
Lt.col. Lucian MARCIU
Luni: 13:00 - 15:00
(D)Prim adjunct inspector șef
Mr. David Valeriu
Marți: 13:00 - 15:00
Adjunct inspector șef
Mr. Maricel RUGINĂ
Miercuri: 13:00 - 15:00
Avizare - autorizare
Vineri: 09:00 - 14:00

Purtător de cuvânt

Cpt. Ciprian Sfreja

E-mail: contact@isujbv.ro

Program de avizare – autorizare

Primiri/eliberări documentații:
Luni, marţi, joi: 08:30-12:30
Miercuri: 16:00-18:30

Datele dumneavoastră: